۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۷, یکشنبه

قانون در خدمت «قتل‌های ناموسی»؛ یک سازمان حقوق بشری از آزادی قاتل یک هفته پس از بازداشت خبر داد

 

دنیا رضایی، ۱۹ ساله روز شنبه ٢٧ فروردین ۱۴۰۲ در منزل خانوادگی خود واقع در کرمانشاه، توسط پدرش به قتل رسید.

یک سازمان حقوق بشری از آزادی پدری که دخترش را به قتل رسانده بود، یک هفته پس از بازداشت خبر داد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو مطلع شده است که محمد رضایی که به‌ جرم قتل دخترش «دنیا» در بازداشت بود، یک هفته پس از بازداشت از زندان آزاد شده است. بنابر این گزارش «گفته شده» که همسر قاتل و مادر مقتول با اعلام رضایت شرایط این آزادی را فراهم کرده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری، با وجودی که «جنبه عمومی جرم قتل بسیار پر رنگ‌تر از جنبه خصوصی آن» است، «مشخص نیست دادستان محل چگونگی اجازه آزادی پدر» را صادر کرده است.

دنیا رضایی، ۱۹ ساله روز شنبه ٢٧ فروردین ۱۴۰۲ در منزل خانوادگی خود واقع در کرمانشاه، توسط پدرش به قتل رسید.

این سازمان حقوق بشری به نقل از «منابع مطلع» علت قتل دنیا توسط پدرش را نارضایتی والدین او از ادامه تحصیل‌اش عنوان کرده است.

در سال‌های اخیر قتل‌های موسوم قتل «ناموسی» یکی از چالش‌هایی است که فعالان حقوق مدنی و همچنین وکلا به آن پرداخته‌اند. صدور احکامی چون زندان‌های کوتاه مدت و یا آزادی‌های مشروط برای والدین قاتلی که به‌ نوعی «ولی دم» محسوب می‌شوند از موارد چالش برانگیز سال‌های اخیر است.

پگاه بنی‌هاشمی، حقوقدان پیش از این به «صدای آمریکا» گفته بود که قوانین نابرابر در ایران منجر به «قتل ناموسی» و خشونت علیه زنان منجر می‌شود.

قتل رومینا اشرفی ۱۴ ساله که توسط پدرش با «داس» رخ داد یکی از پرونده‌های جنجالی سال‌های اخیر است.

قتل او بازتاب‌های زیادی در ایران و خارج از ایران به همراه داشت و از همان ابتدا فعالان مدنی پیش بینی می‌کردند که این قتل مطابق قوانین جمهوری اسلامی با صدور «حکمی سبک» برای قاتل همراه خواهد شد.

چند ماه پس از این «قتل فجیع» رعنا دشتی، مادر رومینا اشرفی اعلام کرد که بر اساس رای دادگاه پدر رومینا به ۹ سال حبس و‌ پرداخت دیه و همچنین به ۲ سال حبس از باب تشویش اذهان عمومی محکوم شده است. صدور حکمی که با واکنش‌های فراوانی همراه شد.

از دیگر پرونده‌های اینچنینی می‌توان به قتل مونا زن جوان اهوازی به دست همسرش اشاره کرد. سجاد حیدرنوا همسر ۱۷ساله‌اش به نام مونا را به قتل رساند و سر بریده او را در کوچه به نمایش گذاشت. انتشار این تصویر در شبکه‌های اجتماعی با واکنش فراوانی همراه شد. پس از چندی مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه از مختومه شدن این پرونده خبر داد و گفت: «اولیای دم متوفی گذشت کردند و از لحاظ جنبه خصوصی پرونده خاتمه یافته است.» به گفته ستایشی، در جنبه عمومی این پرونده، متهم ردیف اول به تحمل ۷/۵ سال حبس تعزیری و از حیث جنبه عمومی ایراد ضرب و شتم عمدی به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

قوانین «تبعیض‌آمیز» و همچنین مسائلی که از آن به «قتل‌های ناموسی» نام برده می‌شود از موضوعات چالش‌برانگیز در ایران است. قتل‌هایی که آمارهای رسمی آن از سوی مقامات اعلام نمی‌شود و تنها پلیس در طبقه‌بندی قتل‌های خانوادگی به عنوان علت و انگیزه به وقوع این جنایات اشاره می‌کند.

با این حال مقالات دانشگاهی و پایان‌نامه‌هایی از آمار سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد قتل ناموسی در ایران خبر داده‌اند. همچنین یکی از خبرگزاری‌های داخلی نیز در گزارشی که آذر ماه ۹۸ منتشر شد، نوشت که براساس برخی بررسی‌ها حدود ۲۰ درصد از کل قتل‌ها و ۵۰ درصد از قتل‌های خانوادگی در ایران «ناموسی» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

همزمان با برگزاری جلسه دادگاه؛ عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی بازداشت شد

  خبرگزاری هرانا – امروز شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات عنایت الله نعیمی، شهروند بهائی در دادگاه انقلاب اصفهان، برگزار شد...